Urban Arrow: schijfremmen of rollerbrakes
Als je geïnteresseerd bent in een Urban Arrow, dan moet je een aantal keuzes maken. Een van de belangrijkste is: voor welk remsysteem moet ik kiezen, schijfremmen of rollerbrakes? Op dit moment komt elke Urban Arrow in twee uitvoeringen:
- Met schijfremmen (Shimano BR-M396)
- Met rollerbrakes (Shimano BR-C6000)
Wat is nou precies het verschil en hoe maak je de beste keuze
Ronde 1: de werking
Simpel gezegd, de rollerbrakes remmen door uit te zetten en de schijfremmen door samen te drukken.
De rollerbrake is de opvolger van de trommelrem. Een tandwiel in het midden van het wiel draait bij het remmen en duwt daarmee de zes ‘rollers’ naar buiten (zie foto) waardoor de wiel vanuit de kern wordt afgeremd.
De schijfrem werkt met een luchtdicht systeem gevuld met olie. Als je remt wordt de olie naar de remklauw gedrukt. Vloeistof versterkt kracht en daardoor wordt deze klauw met extra kracht tegen de remschijf gedrukt en dit brengt de fiets tot stilstand.
Ronde 2: de remkracht
De rollerbrake heeft ongeveer 5,5 meter nodig om volledig tot stilstand te komen
De schijfrem heeft ongeveer 2 meter nodig om tot volledig stilstand te komen
Dat betekent dat een noodstop met schijfremmen makkelijker te maken is. Ook kan de schijfrem meer gewicht in een volle bakfiets met gemak tot stilstand brengen. Dit heeft veel voordelen. Maar het is wel even wennen aan het doseren van schijfremmen. Want als je niet gewend bent aan schijfremmen kan het remmen wel heel plotseling gaan en dat is geen prettig gevoel. Bij nat weer remt de schijfrem zo snel dat je met een lege bakfiets kans maakt om weg te glijden aan de voorkant. Rollerbrakes zijn makkelijker te doseren en werken het best op vlakke wegen, bij veelvuldig en hard remmen, worden ze namelijk heet en remmen ze niet meer. Daarom zijn ze voor bergachtige gebieden niet geschikt.
Ronde 3: kwetsbaarheid
Rollerbrakes zijn onderhoudsarm. Het volstaat om ze een keer per jaar invetten met een speciaal vet.
Schijfremmen werken uitstekend in de regen en onder modderige omstandigheden, maar ze zijn extreem kwetsbaar voor olie en vet. De afstelling is belangrijk. De remblokken moeten op jouw rijstijl worden afgesteld. Deze remblokken worden elke 3000km vervangen, afhankelijk van het gewicht dat de fiets gemiddeld draagt en het gebruik.
Ronde 4: de prijs
Een Urban Arrow uitvoering met schijfremmen is ongeveer € 300 duurder bij aanschaf.
Qua onderhoud ben je bij rollerbrakes gemidddeld per twee jaar (of 7000 km) één keer nieuwe kabels en één a twee keer invetten kwijt.
Bij schijfremmen heb je in dezelfde periode of kilometers twee sets remblokjes nodig en twee keer schoonmaken (van de remklauwen). Mogelijk ook nog een keer ontluchten en bijvullen, in het geval van een beschadigd remleiding. Dus naast de aanschaf is ook het onderhoud duurder bij schijfremmen.
Conclusie – schijfremmen of rollerbrakes
Schijfremmen geven power, maar zijn ook duurder. Het is dus belangrijk om de remmen te kiezen die passen bij jouw plannen met de Urban Arrow. Als je meerdere kinderen gaat vervoeren zijn schijfremmen zeer aan te bevelen. Bij een Urban Arrow Cargo of meer dan drie kinderen is het onverantwoord om rollerbrakes te kiezen. Als je meestal zonder zware vracht gaat rijden, kun je met rollerbrakes prima fietsen.
Het allerbeste is het verschil zelf te ervaren tijdens een proefrit. Daarom hebben wij altijd beide typen Urban Arrows in huis, zodat je het verschil goed kunt voelen en zo kan kijken wat het beste bij je past. Via onze fietsenwinkel in de Baarsjes, kun je de Urban Arrow huren voor een aantal uren of dagen. Als je daarna een Urban Arrow koopt, dan krijg je de huurkosten van ons terug!