Hoe gun je jouw fiets een langer leven?
Een van de eerste dingen die ik kocht toen ik in Amsterdam kwam wonen, was een fiets. Ik had al snel door dat dit een essentieel middel is als je jezelf makkelijk door de stad wilt verplaatsen. Op de fiets ben je binnen de stad altijd sneller dan met de auto, hoef je niet te zoeken naar of te betalen voor een parkeerplaats, geen wegenbelasting of benzine te betalen en je bent lekker in beweging. Als Italiaan die gewend is voor elk wissewasje of boodschapje de auto te moeten nemen, was dit best een verademing.
Amsterdamse barrels
Toen ik eenmaal gewend was aan het fietsen, viel het mij pas op op wat voor soort fiets de gemiddelde bewoner van Amsterdam zich verplaatste. Er bleek ook nog een naam voor deze rammelende, roestende fietsen, die niet eens altijd (werkende) remmen hadden; barrel. En ik hoorde dat het vooral onder studenten zaak was om een zo gammel mogelijke fiets te bezitten, voor een mooi concertje onderweg. Zo zou je fiets minder snel gestolen worden. Investeren in een dure fiets zou zonde zijn, werd mij uitgelegd. En als je dan een nieuwe fiets koopt, breng je deze pas naar de fietsenmaker als er iets onderweg af is gevallen, eerder niet.
Het leven van een fiets – how bizar
Als fietser vond ik dit een al vreemd gegeven. Een vervoermiddel waar je elke dag gebruik van maakt, waar je van afhankelijk bent om – op tijd – op werk, station, vrienden, sport of in de kroeg te komen, waar je zo weinig geld en aandacht aan besteed? Ik zag regelmatig mensen langs de weg hun ketting er weer op proberen te zetten, rammelende spatborden met tie wraps vast, studenten die met hun voeten remden bij een stoplicht. Mijn eigen vrouw deed ook niet anders? Ze ging pas naar de fietsenmaker als er echt iets stuk was. Of de fiets eindigt in de gracht of op de schroot, terwijl het frame nog zeer de moeite waard is. Nu ik professioneel als fietsenmaker onder andere met dit soort fietsen te maken heb, ben ik niet meer verbaasd, maar soms wil ik wel uitschreeuwen “tjonge, wat zonde!”.
De APK, ook voor fietsen
Je kunt zoveel meer uit je fiets halen, zoveel meer waar voor je geld. Stel dat we, net als bij een auto, elke zondag ons fietsje liefdevol zouden schoonmaken en deze in ieder geval één keer per jaar voor een APK naar de fietsenmaker brengen. Dan zouden onze fietsen veel langer meegaan en zouden reparaties ook goedkoper uitvallen. En hoe het met de veiligheid zit, spreekt voor zich. Als fietsenwinkel ben ik er niet bij gebaat dat je fiets langer meegaat en ook niet bij goed onderhouden fietsen, want dat is minder werk voor mij. Maar toch, noem het beroepsdeformatie, zou ik iedereen willen aanraden, wees eens ietsje liever voor je fiets!